onsdag 29 december 2010

Det berömda trycket i halsen

Satan. Hon somnade vid halv tio och vaknade nyss för den första nattmatningen. Trots att jag la mig kort efter att hon slocknat lyckades jag inte somna före första käket. Och trots att jag är fullkomligt utmattad i kroppen kan jag inte somna nu heller. Efter första nattamaten brukar hon nämligen vakna varje eller varannan timme och känslan av att vara jagad infinner sig då som ett brev hos mig. Måste-sova-måste-sova osv. Det värsta med den känslan är att den är otäckt lik min gamla goa ångest. DET är en kompis från förr jag helst slipper ta upp kontakten med.

5 kommentarer:

  1. asså kanske ett löjligt förslag men som har hjälpt mig oerhört: sleepmaker-appen. nå skönt white noise och jag, stor-sov-ångestarn, somnar på ett kick. kostar 0, värt. jag har den med regn men finns lite olika. hoppas det funkar.

    SvaraRadera
  2. Känner igen sov-ångesten men jag brukar skapa mig en rutin; gå upp å kissa, fippla med persiennen, dricka lite vatten... sen försöka somna på nytt. Funkar inte det så funkar ALLTID att lägga sig med fötterna där huvudet är - typ Pippi.
    Annars är det en klassiker att STRUNTA i att man måste sova, göra roliga saker tills man somnar av utmattning... tänk jag ska INTE sova... ovänd psykologi funkar även på vuxna...

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen. Det där med byta ställning eller tänka att man inte ska sova brukar alltid funka, men inte just nu. Vet inte vad det är med mig.

    Natalie - ska genast ladda ner appen.

    SvaraRadera
  4. Förra bebisomgången var jag ganska deppad första tiden. Jag pratade med vår bvc-sköterska som remitterade mig till en otroligt bra kbt-terapeut som hjälpte mig att få ordning och perspektiv på tankar kring sömn, föräldraskap m.m. Men det kräver ju att man har en bra bvc-sköterska som man känner förtroende för. Men det är annars mitt bästa tips, mödravården brukar ha bra kuratorer att tillgå och ibland kan det räcka med ett eller två samtal för att man ska få lite ro i sinnet.

    Hoppas du får en bättre natt inatt. Jag låg också vaken när bebisen somnat, gruvade mig för att jag skulle dra ut en visdomstand i förmiddags, huga :-(

    SvaraRadera
  5. Kanske är värt att tänka på. Har så dålig erfarenhet av terapi, bara. Men det handlar såklart helt om vem man råkar på.

    Angående din förmiddag: stackare! Usch, fattar inte varför visdomständer finns.

    SvaraRadera