lördag 13 november 2010

Day 3, your parents

Pappa ekonom, mamma musiklärare med specialitet tvärflöjt. Pappa från Degerfors, mamma från Falun. De gifte sig elfte i elfte klockan elva (himla praktiskt när man ska komma ihåg) 1977 och fick min brorsa året därpå. Sedan mig, två år senare.

Nu vet jag att de läser här (hej mamma!), så det känns lite kymigt att skriva om dem. Menmen.

"Engagerade deluxe" kan beskriva hur de var när jag och brorsan växte upp. De var tränare för fotbollslagen och klassmamma och klasspappa och tillbringade varenda helg med att köra mig och brorsan till olika aktiviteter och heja och trösta när vi tävlade i pingis osv. De var otroligt närvarande. Någonting jag och brorsan givetvis tog för givet, men som jag nu kan tänka tillbaka på med ett "herregud hur orkade de?".

De är fortfarande ihop och bor i ett hus mitt i en skog mitt emellan Kristinehamn (min uppväxtort) där mamma jobbar och Storfors där pappa jobbar. Pappa cyklar till och från jobbet varje dag när vädret tillåter, trots att det blir flera mil längs med landsväg. Det är lite hans grej. Att vara duktig och hurtig sådär. Och ganska envis.

Ibland tänker jag att de är så olika. Min uppfattning är att pappa är helt nöjd med livet så länge "det lunkar på med jobbet" och han får gå på fotboll på Stora Valla och lösa melodikrysset på lördagar. Det känns som att mamma kanske vill ha lite mer äventyr än pappa. Men det kanske bara är min uppfattning. Men till exempel så vet jag att mamma alltid velat åka till Australien. Tyvärr pratar hon om det som att det är något som aldrig kommer att hända. Det tycker jag är synd. "Åk till Australien, för guds skull!", vill jag säga (och säger ibland).

En sak jag är så himla glad för är hur de är med Bossa. De är helt otroligt bra med henne. Och jag är så glad att hon har dem som mormor och morfar.

Mamma Carin och pappa Jan på Nils och mitt bröllop i Las Vegas förra sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar