måndag 29 november 2010

Dålig jävla dag hittills

Hej öppen dörr - nu slår jag in dig!

Men alltså... vad FAN är det frågan om på barnavdelningarna i klädbutikerna? Jag har knappt köpt några kläder till Bossa sedan hon kom, då vi fixade det mesta på nätet i förväg. Men nu behövde hon nya pyjamasar, så jag gick ner på stan och kollade Åhléns och H&M. Och vad ser jag? Jo, någon tok har delat in barnkläderna - ända ner till spädbarnsstorlek - efter "boy" och "girl".

...

Orkar inte. Är jag naiv som trodde att sådant inte förekom längre? Att det liksom försvann i samma veva som det blev förbjudet med tjejtaxa och herrklipp/damklipp.

Fan vad arg jag blir. Bebisar har ingen genustillhörighet. Bebisar är bebisar. Sluta sätta genus på min bebis. Herregud.

De må ha tagit det hela några steg längre än vad jag kanske är beredd att göra, men nu tänker jag att de har en fin poäng.

Grr. Jag var arg redan innan jag gick ner på stan.

Därför var jag arg redan innan jag gick ner på stan:

1. HSB-damen som jag ringde till angående våra strömavbrott var sjukt otrevligt mot mig. Helt i onödan! Jag blir så paff när det händer. Först paff, sedan sur/arg.

2. Det luktar kiss i vårt badrum och jag hittar inte källan till kisslukten.

Nu ska jag passa på att göra något medan Bossa sover. Såpa in badrummet, till exempel.

11 kommentarer:

  1. Maria Liljegren29 november 2010 16:01

    Så är det, du får handla dyrare kläder om du vill ha unisex. Villervala, me and i, småfolk mm. Detsamma gäller kläder till en 3 årig kille, antingen så är det batman, spiderman grått, svart å blått. Att hitta röda turkosa å gula färglada killkläder i de vangliga affärerna är en omöjlighet.

    SvaraRadera
  2. Men sjukt att man ska behöva köpa dyrt för att slippa mötas av gamla cementerade könsroller i butikerna.

    SvaraRadera
  3. Vänta tills Bossa växer ut barnstorlekarna och drar 134 och uppåt, då ska de tidigare så rosa o söta små flickorna helt plötsligt se ut som trash-/pundarl*d*er el dyl enligt de stora kedjorna. Hopplöst att hitta något utan nitar, dragkedjor, hål, Hannah Montana-tryck, stor text på engelska över hela framsidan, etc. Har du kollat på Zara om det finns i Götet ;) Där kan det finnas en del som inte är sockersött. Är sällan där eftersom jag inte lämnar söder så många ggr per år men hittar ofta ngt när jag väl är där. Kram Kusse

    SvaraRadera
  4. frågan för vem det är viktigt med såkallat genusneutrala kläder, är det för barnen eller för föräldrarna. Med tanke på utbudet så verkar behovet av genusneutrala barnkläder vara en social konstruktion, i alla fall med tanke på att de är prissatta för den bajsnödiga medelklassen som läser DN.
    Vad är det som hindrar dig att köpa en Batman pyamas eller en blåsvart tröja med bilar till Bossa? Mer än du själv???
    Det är inte färgerna som spelar någon roll utan vad du själv väljer att ladda dem med...

    SvaraRadera
  5. Maria Liljegren29 november 2010 23:29

    Måste svara Emil. min treårige son har massa "killkläder" jag tycker att dessa är så trista i färgerna bara. Jag gillar färglatt. Har en flicka och en pojk och de bär varken hellokitty eller batman. Gillar enkla baskläder i trevliga färger. och det är svårt att hitta i de vanliga kedjorna. Men visst har jag tröjor med bilar till killen och rosa klänningar till tjejen. Men jag vill ha mer färgglatt som passar dem båda som tjejen kan ärva efter pojken.

    SvaraRadera
  6. Men Emil, ibland undrar jag om du missförstår med flit. Grejen är ju det faktum att det över huvudtaget finns kläder för boy/girl.

    Johanna - åh de stora trycken och texterna med "häftiga budskap". Brrr.

    Maria - jag är med dig.

    SvaraRadera
  7. Nej då Maria, bara jag som är en perfekt avvägd blandninga av Moderat Classic och Tokliberal, Vill massan ha genusneutrala kläder kommer detta finnas på HM annars så är det bara något för den bajsnödiga DN läsande medelklassen (de där som upprörs över att takvåning blivit en livstil, men aldrig ens läst tipsen i SvD om hur du piffar till sin östermalms våning med ärvda 1600tals gobelänger.

    Så jag står fast vid att könsneutrala barnkläder är en socialkonstruktion av fega såkallad svensk medel och lägre medelklass föräldrar som inte vågar sätta på sin femårige kille en hellokitty tröja om han nu vill ha en sådan (eller om mamma tycker den är sött)

    SvaraRadera
  8. Maria Liljegren30 november 2010 09:22

    Min son är tre han har faktiskt två hellokittytröjor (dottern har inga) och det är för att han vill haft dem han gillar hellokitty, helt oki för mig. Däremot har jag vänner som kommenterat det. Men jag står fast vid att jag önskar mer färglatt och mer könsneutrala kläder till mina barn

    SvaraRadera
  9. Men Emil, jag vänder mig inte mot att det finn rosa och blå kläder. Det jag hatar här är att "någon" bestämt att det ska var "girl" att ha kläder som lätt blir smutsiga och som inte lämpar sig för att klättra i träd (tyll etc) och "boy" att ha på sig mörkare färger och grövre material.
    Att jag, och många andra, sedan skiter högaktningsfullt i vad som anses vara tjej- respektive killkläder är en annan sak. Det hör inte hit. Det är själva "det här är tjejigt" och "det här är killigt" som är så rövigt, tycker jag.

    SvaraRadera
  10. ... och jag får skylla skrivfelen på att min högerhand är låst under vilande bebis.

    SvaraRadera
  11. Håller med dig kussefin. Jag tillhör den aftonbladet.se-läsande storstadsmammeklassen som roddar barn, heltidsjobb o allt annat efter bästa förmåga. Vi vill bara ha mjuka, sköna, snygga kläder till våra små som inte skriker ut vare sig det ena eller andra budskapet. Vi vill dessutom ha detta snabbt och billigt. Hoppas du fick mycket sömn inatt, puss!

    SvaraRadera