torsdag 28 oktober 2010

Påståenden jag fått omvärdera (eller blivit arg på) post-bebis

1. "Spädisar sover 17-20 timmar per dygn. Passa bara på att sova när ungen sover, så får du tillräckligt med sömn!"

Kommentar: Eh... 17-20 timmar? Jag är glad om Bossa sover 12 på ett dygn. Och "att passa på när ongen sover" - hur stressande är inte det? När Bossa väl har stängt sina små lock vet jag att jag har en, två eller max tre timmar på mig att själv få lite vila. Jag kan inte somna på beställning. Jag behöver komma till ro först. Men sådan lyx kan jag inte kosta på mig längre.

2. "I början är allt en enda fluffig härlig bebisbubbla. Man bara njuter och kan inte sluta titta på underverket."

Kommentar: Ska vi prata om den där bubblan? Va? VAVAVA? Kan vi inte bara krossa den här myten en gång för alla. Inte bara jag, utan typ alla jag varit i kontakt med nu när Bossa är här, säger samma sak: första veckorna/månaderna är fruktansvärt jobbiga. Har man inte upplevt ens egen bebis ångestladdade skriksessioner är det nog svårt att fatta precis vad de där skriken gör med en. MAN GÅR SÖNDER. Så är det. Och i kombination med sömnbristen blir man DUM I HUVUDET.

Sedan är det väl läge att nämna den konstanta oron också. Jag vet inte om det är så för alla, men jag har varit spänd i kroppen i fyra veckor nu. Andas hon? Är det där normalt? Mår hon dåligt? Får hon verkligen i sig tillräckligt med mat? Vad betyder det att hon kräks så där mycket? Och: VARFÖR SLUTAR HON INTE SKRIKA?!

3. "Man blir kär på nytt i sin partner."

Kommentar: Jo, det här stämmer till viss del. Jag har redan skrivit om det, att jag fått helt nya härliga känslor för Nils i och med att han blivit farsa till min unge.

MEN, det är också extremt påfrestande för förhållandet att bli föräldrar. Eller, i alla fall är det så för oss. Jag har alltid varit ganska hejkon-bejkon i humöret och kan nog skriva uppsats i ämnet "att överreagera - eller konsten att älta sönder allt som kastas mot en". Men Nils har alltid varit en filbunke. Lugn, stabil osv. Nu är vi båda som bensinpölar som bara väntar på den glödande fimpen. JÄVLAR vad vi tänder till lätt mot varandra. Nästan varje dag måste vi påminna oss om att "det är sömnbristen som snackar" och "låt oss inte bli ett av de där paren som inte klarar första året".

4. "Man glömmer hur ont förlossningen gjorde."

Kommentar: Nu har det ju bara gått fyra veckor sedan jag födde, men jag vågar ändå säga: Nej. Det gör man inte.

15 kommentarer:

  1. Du är fantastisk Maria. Du borde skriva en bebisbok!!! Hade det inte varit så att jag är lite rädd för spädbarn och speciellt när fontanellen inte har växt ihop så hade jag mer än gärna träffat Bossa. Men jag håller mig ett tag till. Men sen vill jag gärna se na´.

    SvaraRadera
  2. Men vaäre för evil person som gett dig dessa falska förhoppningar?
    Jag är helt inställd på att mitt liv kommer att förändras till 110%. Hittills har graviditeten varit den största påfrestningen hittills för mitt psyke, mitt förhållande, min syn på jämlikhet och min tro på mänskligheten överlag. Och det är innan ongen ens kommit.

    SvaraRadera
  3. Ja, en bok! Vilken bra idé!!
    Jag kan tom skriva den tillsammans med dig Mary!
    "Den fluffiga bubblan - fuck it", eller något annat passande namn som chockerar fluffmammorna.

    När ska någon skriva om sanningen? Varför ljuger alla om livet med spädgrisar?

    Jag är helt med på hur du känner, exakt.
    Been there...

    Vad säger du, ska vi köra?

    SvaraRadera
  4. Körven och Mary;

    Vi kanske skulle starta vår egna bebisportal?
    www.familjekiv.se, familjelivs svarta får till kusin.

    Det skulle sätta latten i halsen på många prettomammor i dunväst det.

    SvaraRadera
  5. Gud, jag har inte ens barn och jag vill hänga på www.familjekiv.se forum redan!

    SvaraRadera
  6. Candy, du blir guldmedlem, självklart.

    SvaraRadera
  7. Jag ska skaffa vandrande pinnar tror jag. De låter inget och kan omöjligt, hur hårt jag än klurar, inte påverka en relation. Dessutom äter de bara sallad, vilket är bra både för min och pinnens figur.

    Håll ut Maria! Jag tänker på dig och läser bloggen varje dag på jobbet. Anders H också. Vi brukar bråka om vilken bild Bossa är sötast på. Jag håller fortfarande på "Skitglad".

    kram Sara W

    SvaraRadera
  8. Självfallet har Sara fel.

    Bossa är sötast på den här bilden.
    Och denna är den roligaste bilden.

    SvaraRadera
  9. Familjekiv.se är en STRÅLANDE idé!

    Candy - jag säger till när fontanellen börjar ordna till sig. Tycker också att den (eller är det flera?) är urläskig(a).

    Anders och Sara - ni är för fina.

    SvaraRadera
  10. Anders: wanna take it outside?
    SW

    SvaraRadera
  11. Tog en skärmdump på inlägget så skall jag visa den för dig när vi pimplar drinkar på min veranda om 30 år och du just blivit mormor och nostalgiskt mins hur fantastiskt allt var ; P

    SvaraRadera
  12. Haha - underbart! Den får du slänga i ansiktet på mig när jag glömt hur jobbigt allt var.

    SvaraRadera